به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیم پور ازغدی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم ستایشواره عفاف حجاب و تجلیل از فعالان حجاب و عفاف اظهار داشت: جمع بین پوشش و عفت زن با حضور در اجتماع مسئلهای حل نشده در اسلام نیست و نمیتوان گفت که وضعیت اجتماعی، تاریخی و سیاسی تغییر کرده و چنین مسئله ای مربوط به زمان حاضر است. عفت و کرامت زن می تواند حفظ شود و زن میتواند در تکالیف اجتماعی اش حضور زندهای داشته باشد.
به گفته وی، حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر(ص) یک فعال اقتصادی بود و زمانی که پیامبر(ص) با ایشان ازدواج کرد آن حضرت یک تاجر شناخته شده بود. پیامبر(ص) نیز او را از این کار منع نکردند و آن حضرت بسیاری از اموال خود را صرف زنده نگه داشتن اسلام کرد.
این پژوهشگر و محقق افزود: این موضوع که در گذشته زن حضور اجتماعی نداشته مسئلهای باطل است. زنان مسلمان این تلقی را دارند که هرگونه سرمایه گذاری برای همسر و فرزند مانعی برای شکستگی و عقب افتادگی نیست.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه مرد و زن در آیات قرآن هر دو به هم ولایت دارند گفت: اسماء بنت یزید انصاری به نمایندگی از زنان دیگر خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت: مردان حضور اجتماعیشان از ما بیشتر است و در عرصه جنگ و مبارزه و کار فعالیت میکنند اما ما مسئول نگهداری خانه و خانواده هستیم. چرا ما از اجری که آنان به دست میآورند محرومیم. پیامبر(ص) در پاسخ به او فرمودند " زیباتر از این سئوال مطرح نشده بود" و سپس گفتند " آنچه را که میگویم دقیق توجه کن و به همه زنان بگو. آنچه را که شما انجام میدهید به لحاظ ارزش نزد خداوند کمتر از پاداش مردانتان نیست بلکه برابر و مساوی است و شما در همه پاداش مردانتان شریک هستید"
رحیم پور ازغدی گفت: زنی مانند ام سلیم سیر ایمانی و معرفتی همسر و خانوادهاش را تغییر داد و علاوه بر حضور در خانه در اجتماع نیز حضور داشت. وی در نبود شوهرش خدمت پیامبر(ص) رسید و پس از گفتگو با ایشان مسلمان شد. هنگامی که شوهر ام سلیم از سفر برمیگردد میفهمد که او مسلمان شده است. او به همسرش میگوید که از تو می خواهم به پیامبر(ص) ایمان بیاوری و اگر مسلمان نشوی از تو جدا میشوم. همچنین در نقلی از تاریخ آمده است که ام سلیم با شوهرش چند جلسه صحبت میکند و او مسلمان میشود اما در نقلی دیگر آمده که از شوهرش جدا میشود و شوهرش در کفر میمیرد اما در هر دو حالت این زن فرزندش را بیهمسر تربیت میکند.
این پژوهشگر دینی ادامه داد: مرد مشرکی به نام ابوطلحه به خواستگاری این زن آمد و ام سلیم گفت که من با مردم مشرک نمیتوانم زندگی کنم. مهریه من ایمان آوردن تو است که آن مرد قبول میکند و با هم ازدواج می کنند.
رحیم پور ازغدی اظهار کرد: هنگامی ک این زن پسرش "انس" را نزد پیامبر(ص) میآورد پیامبر(ص) برای او دعا می کند. رسول خدا این زن را به دلیل جایگاه ارزشمند او در اسلام مادر خطاب میکرد و برای او هدیه می فرستاد زیرا این زن دو شوهر خود را مسلمان میکند و از این طریق قبیله اش نیز مسلمان میشوند. همچنین نقل است که این زن هفت پسر داشت که همگی قاری قرآن بودند و در زمانی که باردار بود در جنگ حنین و خیبر در کنار پیامبر(ص) شرکت داشت. این زن تنها نمونهآی از زنان مسلمان است. زنان بزرگی از اصحاب پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بودند که با دشمنان اسلام مبارزه می کردند.
رحیم پور ازغدی افزود: تاریخ ورود خط مبارزه با پوشش و عفاف و عفت زنان در کشور ما پروژهای استعماری است که از طریق رژیمهای وابسته از اواخر قاجار و دوران پهلوی آغاز شد. به طوری که تا قبل از قاجار مسئلهای به نام بیحجابی نداشتیم و تنها دو دسته از زنان حجاب نداشتند یکی زنان غیرمسلمان و دیگری زنان اهل فحشا که بیحجاب در جامعه حضور پیدا میکردند. حتی در ایران قبل از اسلام نیز حجاب سختتر بود و تنها مخصوص زنان طبقات بالا بود و اسلام هم حجاب را تخفیف داد و آن را برای همه زنان عمومی کرد.
این پژوهشگر با اشاره به فیلم سنگسار که جوایز بیشماری از کشورهای غربی دریافت کرده گفت: در این فیلم حکم تورات به اجرا درآمده است و هیچکدام از آن احکام نشان داده در فیلم در اسلام وجود ندارد زیرا اگر مردی به زنش تهمت زنا بزند و نتواند اثبات کند آن فرد شلاق میخورد. اگر سنگسار در زنای محسنه حکم بدی است این حکم در تورات و انجیل نیز آمده است.
وی ادامه داد: قرآن حداقل حجاب را بیان کرده است در حالی که در کتاب مقدس یهودیان آمده است که زن باید موی خود را از چارچوب درب در منزل بپوشاند.
رحیم پور ازغدی افزود: در مسئله حجاب نفوذ واقعی دشمنان از زمان قاجار شد و در زمان پهلوی به اوج خود رسید. حتی برهنگی در اروپا نیز سابقه ندارد و پوشش و حجاب تا قبل از رنسانس عمومی بود به طوری که تا قبل از قرن 20 اکثر زنان پوشیده بودند.
این محقق تصریح کرد: برخی مورخان معتقدند هیچ اتفاق بزرگی در تمدن بشری نیافتاده است جز اینکه چند زن پشت آن حضور داشتند. به عقیده برخی از متفکران غربی که فمینیسم نیز نیستند حتی در مرد سالارترین جوامع تصمیم گیرنده واقعی زنان هستند.
رحیم پور ازغدی اظهار داشت: یکی از عللهایی که موجب موفقیت تهاجم فرهنگی میشود ضعفهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور و آسیب پذیری جامعه است. در واقع عدم کرامت اخلاقی در زنان و مردان موجب تهاجم فرهنگی میشود.
وی تاکید کرد: زن مسلمان محجبه ایرانی با حفظ حجاب و عفت خود را در جامعه نشان داده است همچنان که در مسئله تحریم تنباکو که استعمار انگلیس برای نخستین بار به زمین خورد نقش زنان کاملاً آشکار است به طوری که زنان حتی همسران شاه قلیانها را شکستند و اجازه استفاده از آن را به شاه و درباریان ندادند.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: زنان برهنه تنها تاثیر جنسی در جامعه میگذارند اما زن محجبه تاثیر اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه می گذارد.
وی با اشاره به زنان فاسد در تاریخ گذشته کشورمان گفت: در جریان مسئله بهائیت و بابیت نیز زنی به نام قرة العین خود را برهنه کرد و نفوذ فرهنگی و اجتماعی چنین تفکری از این طریق در جامعه آغاز شد. همچنین زن دیگری نیز نیمه برهنه و آرایش کرده در میان بابیان مطرح شد. او میگفت "دوران شریعت آغاز شد و همه زنان باید به اجتماع بیایند و زن گلی است که همه باید آن را ببویند. زن برای بوسیدن و در آغوش کشیدن است و این گل را باید به دوستان هدیه داد"
رحیم پور ازغدی در خصوص مدارسی که آمریکایی ها در آن زمان در ایران راه اندازی کردند گفت: در این مدارس تحصیل، خوابگاه و غذا رایگان بود و در تهران، تبریز، همدان و رشت چنین مدارسی ایجاد شد که اوایل تنها دختران غیرمسلمان وارد این مدارس شد و حتی ناصرالدین شاه برای تشویق مردم به این مدرسه رفت و آن را تبلیغ می کرد.
او ادامه داد: دشمنان اسلام بر این باورند که به دلیل اینکه حجاب جاذبه جنسی را محدود میکند پس ضد ارزش زن است و مقابل آزادی زن قرار میگیرد. باید بدانیم که از حجاب ظاهری مفیدتر حجاب باطنی است که برای دفاع از عفت و کرامت واقعی زن مفید است.